سخن مجذوب/16

 بیانات حضرت آقای حاج دکتر نورعلی تابنده (مجذوب‌علیشاه)
 گزیده‌ای از جزوه‌ی صد و هفدهم، گفتارهای عرفانی، تاریخ 9 مرداد 1390

امروز آخر ماه شعبان است یعنی از فردا باید روزه بگیریم. برای روزه خیلی فواید گفته‌اند، ما به فوایدش کار نداریم یعنی اگر ایمان ما قوی باشد، روزه که می‌گیریم روزه ما را قوی‌تر هم می‌کند. ما نه اینکه نماز می‌خوانیم که ورزش کنیم ولی هیچ ورزشی این حرکات را ندارد که به‌قولی آن وقت‌‌ها گفت: اینها چه‌کار می‌کنند، اینطوری؟ بله، شما که به‌اصطلاح نماز می‌خوانید، می‌دانید ولی کسی که نماز نمی‌خواند یعنی از نماز اطلاع ندارد، برای او این حرکات عجیب و غریب است، چرا می‌کند؟ گفتند بکن، لازمه‌ی آن ایمانی که اوّل پیدا می‌کند، نسبت به دستورات این مکتب، دستورات پیغمبرِ این امّت، هر چه او گفته، انجام می‌دهد. امّا بعد که روزه گرفتیم آن فوایدی که گفتم به ما می‌رسد. مثالی که زدم برای اینطور موارد، شما اگر یک قطعه زمینی دارید، شخم کردید آماده‌ی کشت و زراعت است و زراعت می‌کنید، بعد یکی از شما بپرسد چرا این زمین را اینطوری کردید؟ می‌گویید: می‌خواهم گندم بکارم، گندم چیست؟ گندم روزی من است، بعد که گندم را خرمن کردید، گندمش را گرفتید، یک کاهی هست، می‌گوید این کاه را ول کن، می‌گویید: نخیر! این هم فایده دارد این هم قیمت دارد، کاه‌ را هم می‌فروشم. می‌گوید: پس چرا آن اوّل نگفتی برای کاه؟ می‌گوید: برای اینکه اینجا را برای کاه نگه‌نداشتم، برای گندم نگه‌داشتم. منتها وقتی گندم آمد، مثل اربابی که می‌آید نوکرش هم دنبال سرش است، این گندم که آمد، کاه خودش می‌آید، لازم نیست من بگویم. ولو کاه را به من ندهند، برای من اشکالی ندارد. حالا ما هم روزه می‌گیریم برای اینکه امر خدا را اطاعت کنیم ولی فوایدی که روزه دارد به ما می‌رسد، این فواید آن است.
@jozveh121

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می شود. عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. البته از آنجا که سرگرم نگارش و تالیف مجموعه کتاب های «زیر آسمان بیدخت» (که جلد اول آن با عنوان کربلائی ملا اسدالله، خادم الفقرا منتشر شد) هستم، درج مطالب مربوط به بیدخت قدیم کمتر شده است چراکه ترجیح می دهم آنها را ابتدا در مجموعه ی مورد نظر انتشار دهم. در ادامه ی راه، همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در سخنرانی ارسال شده و با , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

