برگی از یک کتاب/۱۰۷

برگی از کتاب تفسیر و تفاسیر شیعه

معرفی تفسیر شریف «بیان السعاده فی مقامات العباده»

بیان السعاده٬ تفسر شیعی به زبان عربی که عنوان کاملش «بیان السعاده فی مقامات العباده» و تألیف عارف قرن چهاردهم هجری٬ حاج سلطان محمد گنابادی ملقب به سلطان علیشاه٬ از اقطاب سلسله نعمت اللهیه است. این اثر دومین تألیف مولف است و اساس آن مانند سایر تفاسیر شیعی استشهاد به اخبار ائمه اطهار (ع) است ولی در عین حال فقط اقتصار به احادیث نشده٬ رموز و اشارات و لطائف عارفانه همراه با بحوث فلسفی نیز در جای مناسب آن ذکر شده در حالی که از نکات کلامی و احکام فقهی نیز غفلت نشده است. ازنظر فلسفی٬ مولف غالباً از روش ملا صدرا و استاد خویش٬ حاج ملا هادی سبزواری٬ پیروی کرده است. به طور کلی این تفسیر از جهات عدیده امتیازات خاص خود را دارد که اهم آنها عبارتند از: (۱) مولف بین آیات قرآنی که به ترتیب یکدیگر واقع شده٬ از حیث معنی نیز ارتباط قرار داده است؛ (۲) همه ی آیاتی که مربوط به اصول عقاید و کفر و ایمان است به مقام ولایت تفسیر شده و کفر به خدا را غالباً به کفر به مقام ولایت و همچنین ایمان را نسبت به ولایت تعبیر و تفسیر نموده٬ بلکه کلمه ی رَب که استعمال می شود دو تعبیر برای آن قرار داده: رب مطلق که مقام الوهیت است و رب مضاف که عبارت از مقام ولایت باشد؛ (۳) موضوعات مشکله و مطالبی که از نظر کلامی و عرفانی مورد اشکال است٬ مانند مساله ی معراج و معاد که اختلاف زیادی بین دانشمندان اسلامی در باب آن واقع شده٬ با بیان عرفانی و فلسفی شرح و حل شده است؛ (۴) در بیشتر موارد سعی شده بین اخبار مختلفه که در تفسیر یک آیه ذکر شده٬ جمع و تطبیق شود. مانند شجره ی منهیه که اخبار در آن باب مختلف است و مولف طوری آن را تفسیر نموده و از آیات و اخبار استنباط کرده که با همه ی اقوال وفق می دهد. تفسیر با خطبه ای شروع می شود که مولف در آن عقاید دینی خود را به طور تفصیل ذکر نموده است. پس از خطبه٬ یک مقدمه نوشته که مشتمل بر چهارده فصل به عدد چهارده معصوم (ع) است. و حقیقت علم و مراتب تنزلات قرآن و ظهورات مختلفه ی آن در عوالم مختلفه ی طولی و آخرین ظهور آن در لباس لفظ و صورت و همچنین معنی تفسیر به رأی و سپس آنچه دانستن آن برای شخص مفسر لازم است را مشروحاً ذکر نموده٬ آنگاه تفسیر قرآن مجید را شروع کرده است. تألیف این تفسیر در سال ۱۳۱۱ قمری به اتمام رسید و چاپ اول آن در سال ۱۳۱۴ قمری در دو جلد منتشر شد. این تفسیر در سال ۱۳۸۵ قمری مجدداً در چهار جلد به صورت منقحی به طبع رسید. توضیحات جدیدی به صورت سه کتاب مجزا به نام های رهنمای سعادت٬ قرآن مجید و سه داستان اسرارآمیز عرفانی٬ و سه گوهر تابناک از دریای پر فیض کلام الهی به چاپ رسیده است.

تفسیر و تفاسیر شیعه٬ تألیف عبدالحسین صالحی شهیدی٬ انتشارات حدیث روز٬ قم٬ ۱۳۸۱ ٬ صفحه ۳۲۸.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در کتاب ارسال شده و با , , , , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s