یادی از گذشته/95

بادگیر های حسینیه امیرسلیمانی تهران

زنده یاد حاج محمد حسن معصومی بیدختی (معمار)، فرزند حاج محمد علی، حدود یک سال پیش برای نگارنده تعریف کرد:

سال 1334 بود که آمدم تهران. در همان ابتدای ورود به تهران، یک روز رفتم منزل مرحوم مشیرالسلطنه یعنی به همان ساختمان داخل حسینیه امیرسلیمانی که در حال حاضر [مرحوم] حاج امیر سعیدی در آن سکونت دارد. پسر عمویم، آقای حاج رمضانعلی معصومی، مرا به مرحوم مشیرالسلطنه معرفی کرد. ایشان با صدای بم و لهجه ی خاصی که داشت از من پرسید: «چه کار می کنی؟» جواب دادم: «بنّا هستم.» گفت: «حالا که بنّایی و از بیدخت هم آمده ای، بلدی بادگیر بسازی؟» با وجودی که اصلاً بادگیر نساخته بودم، با قاطعیت جواب دادم: «بله.» سپس ایشان از من خواست که پشت بام سالن پشتی حسینیه (تقریباً پشت بام محل فعلی آبدارخانه ی حسینیه) که یک طبقه بود، بادگیری بنا کنم.imageedit_1_8221762001

بلافاصله به بیدخت برگشتم. در آن روزها پیمودن راه تهران – بیدخت دو سه روز طول می کشید. در بیدخت به بادگیرهای زیادی سر زدم و طرحی در ذهنم تهیه کردم و به تهران برگشتم. مرحوم مشیرالسلطنه امکانات لازم در اختیارم گذاشت و من هم کار ساخت دو بادگیرِ چهارطرفه را شروع کردم. سفت کاری بادگیرها که تمام شد پیش استادِ گچ کاری که پاتوقش قهوه خانه ای در محله یخچال در جاده ی قدیم شمیران (دکتر شریعتی فعلی) بود رفتم تا ببینم می تواند کار گچ بُری بادگیرها را انجام دهد یا خیر. او که از قضا یک گچ کار یزدی بود و با ساختمان بادگیر آشنایی کامل داشت، انجام گچ بُری های بادگیرها را به عهده گرفت و بحمدالله بادگیرهای مطلوبی ساخته شد.imageedit_2_2066710744

بعد از واقعه ی آتش سوزی حسینیه امیرسلیمانی در شب عاشورای 1400 قمری، حسینیه تجدید بنا شد اما بادگیرها بازسازی نشد.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در یادی از گذشته, عکس ارسال شده و با , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

