یادی از گذشته /158

خاطره ای از ایام کودکی

در بافت قدیم بیدخت، از سمت شمال شرق، از قسمت معروف به «دِهَنِ کوچه» که وارد شهر (بخوانید دِه) می شدیم، برجی2015-09-18 12.50.08 وجود داشت که به دروازه مشهور بود. کوچه ی شیبدار منتهی به این برج نیز کوچه دروازه نام داشت. در یکی از منازل ابتدای این کوچه، مرد سالخورده و لاغراندامی زندگی می کرد؛ پیرمردی مهربان با چهره ای نورانی و دوست داشتنی. هرگاه که به اتفاق پدرم از آن کوچه عبور کرده و به کِشمو (کشتمان یا کشتزار) می رفتم دوست داشتم او را ببینم و با صدای بلند به او سلام کنم. او مرحوم اسماعیل چوپانی، فرزند ابوتراب، و مشهور به اسماعیل ابوتراب بود که به اتفاق یکی از پسرانش به نام محمد علی زندگی می کرد.

مرحوم اسماعیل سه پسر داشت: محمد علی میر (پدر آقایان طالب و اسماعیل میر)،  حسن چوپانی (پدر آقای حاج حسین خوشمرام) و حسین چوپانی ( پدر بزرگِ آقای علی محمد طالبی نژاد).

در یکی از روزهای پائیز – یا زمستان – 1330 ، که به شدت باران می بارید، سر و صدا و همهمه ای بلند شد. صدای جمعیتی از داخل کوچه. کم کم صدا واضح تر به گوش می رسید. پدرم پس از آنکه گفت کسی فوت کرده است، لباس گرمتری پوشید و با عجله از منزل خارج شد تا به جمعیت بپیوندد. من هم از روی کنجکاوی از خانه بیرون رفته و به تماشای جمعیتی ایستادم که تابوتی روی دستان خود حمل می کردند. یک نفر فریاد می زد: بلند بگو لا اله الا الله. و جمعیت هم یکصدا آن را تکرار می کردند. بعداً شنیدم که همان پیرمردی که دوستش می داشتم، از دنیا رفته است. پیکر وی را در صحن پائین مزار سلطانی بیدخت به خاک سپردند. روحش شاد؛ یادش گرامی. و این اولین تشییع جنازه ای بود که در طول زندگی ام به یاد دارم.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در یادی از گذشته ارسال شده و با , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

2 پاسخ برای یادی از گذشته /158

  1. کویرمرد :گفت

    روحش شاد.
    از مطالب زیبا و خاطره انگیزتان متشکرم

پاسخی بگذارید

