یک شعر

سه پلشت

سروده ی: سید غلامرضا روحانی

سه پلشت آيد و زن زايد و مهمان برسد        عمه از قم برسد، خاله ز كاشان برسد

خبر مرگ عمو جان   برسد   از   تبريز     نامه ي رحلت دايي ز خراسان برسد

صاحب خانه و بقال محل از دو طرف          اين يكي رد نشده، پشت سرش آن برسد

طشت همسايه گرو رفته و پولش شده خرج     به سراغش زن همسايه، شتابان برسد

هر بلائي به زمين مي رسد از دور سپهر     بهر ماتمزده ي بي سر و سامان برسد

اكبر از مدرسه با ديده ي گريان آيد           وز پي اش فاطمه با ناله و افغان برسد

اين كند گريه كه من دامن و ژاكت خواهم   آن كند ناله كه كي گيوه و تنبان برسد

كرده تعقيب زهر سوي، طلبكار، مرا         ترسم آخر كه ازين غم، به لبم جان برسد

گاه از آن محكمه آيد پي جلبم مأمور         گاه ازين ناحيه آژان پي آژان برسد

من درين كشمكش افتاده كه ناگه ميراب     وسط معركه چون غول بيابان برسد

پول خواهند زمن و من كه ندارم يك غاز     هر كه خواهد برسد؛ اين برسد، آن برسد

من گرفتار دو صد ماتم و روحاني گفت     سه پلشت آيد و زن زايد و مهمان برسد

سيد غلامرضا روحاني در 21 ارديبهشت 1276 خورشيدي در شهر مشهد ديده به جهان گشود. در تهران پرورش يافت. در وزارت ماليه و شهرداري خدمت كرد. از دوازده سالگي داراي استعداد و ذوق شعري بوده و به سرودن اشعار مي پرداخته و متدرجاً در انواع شعر اعم از فكاهي و جدي مهارتي به سزا يافته است. طليعه فكاهيات روحاني در حدود يك هزار بيت در سال 1313 خورشيدي منتشر گرديد. اشعار او داراي هدف هاي اجتماعي، اخلاقي و انتقادي است.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در شعر ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

