برگی از یک کتاب/39

برگی از کتاب ظهورِالعشقِ الاَعلی

… حسین بن علی علیه السلام که ظهورالعشق الاعلی به او لقب داده اند؛ یعنی کسی که ظهور اعلای عشق بود، دارای مرتبه ی کمال احسان بود و این زیبایی را دید و عاشق شد. هم دارای کمال حُسن بود، چون به مرتبه ی عالی احسان رسیده بود؛ و هم ظهور اعلای عشق شد. با همین حسن بود که عده ای را نیز عاشق خویش کرد و با خودش به معرکه ی عشق برد و در این معرکه به شهادت رسیدند.

عشق از اول سرکش و خونی بوَد     تا گریزد آنکه بیرونی بود

آری عشق و حُبّ جمال به دنبال خود خونریزی دارد و کسی که عاشق می شود از خونریزی نمی هراسد. خوشا به سعادت کسانی که عاشق او می شوند؛ عاشق معبود و محبوب می شوند؛ همان طوری که حسین بن علی (ع) و یاران او شدند و به کمال مطلق رسیدند. که در این صورت است که خداوند در حدیث قدسی می فرماید: «مَن طَلَبَنی وَجَدَنی وَ مَن وَجَدَنی عَرَفَنی و … کسی که مرا طلب کند، مرا در می یابد؛ کسی که دریافت مرا، من را می شناسد؛ کسی که شناخت مرا، عاشق من می شود؛ کسی هم که عاشق من شد، من هم عاشق او می شوم؛ وقتی که عاشق او شدم، عاشق خود را می کشم؛ و برای کشته ی خودم دیه و خونبهایی قائل هستم. آن دیه و خونبها چیست؟ خود من هستم.»

ببینید مقام عاشق چه مقامی است که خداوند متعال خود را خونبها و دیه ی آن قرار می دهد. برای همین است که در زیارتنامه ای که در روز عاشورا می خوانیم، یکی از سلام هایی که خطاب به ابی عبدالله الحسین (ع) عرض می کنیم این است: السّلامُ عَلَیک یا ثارَاللهِ وَابن ثارِه یعنی سلام بر تو؛ ای کسی که خونبهای تو خداست. حسین (ع) لقب «ثارالله» یافت چون سیّدالعاشقین و لذا سیّدالشّهداء بود. …

………………………………………………………………

ظهورالعشق الاعلی، سخنرانی [حضرت آقای] حاج علی تابنده محبوب علیشاه، سحر عاشورای 1416 قمری، تهران، انتشارات حقیقت، 1374، صفحه 23.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در کتاب ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

