شعر/به آستانه ی سلطان محمد آمده ایم

ترکیب بندی به تقریب آستانه بوسی حضرت امامزاده سلطان محمد عابد(ع)، کاخک گناباد

     از: میرزا محمد حسابی

کاخک گناباد

مزار حضرت امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک گناباد

(بند دوم)

محمدی که بود تاج فقر بر سر او

فلک بود ز غلامان ماه پیکر او

محمدی است که مقبول کردگار بود

چرا که شاه خراسان بود برادر او

چو کرد در ره دین شربت شهادت نوش

نمود کعبه بود روضه ی منوّر او

چه احتیاج به وصف من آستانش را

که هست در همه جا وصف کاخ و منظر او

کبوتری که زند بال در هوای درش

صدای شهپر جبریل آید از پر او

دمی که لطف کلامش درآیدم به خیال

شوم هلاک چو طوطی ز شوق شکّر او

همین بود به جهان ورد من شباروزی

چو آستان اگرم جا دهند بر در او

مگو دلا که به کاخ جنابد آمده ایم         به آستانه ی سلطان محمد آمده ایم

  ( بند سوم)

دمی که بلبل شیدا برآورد آواز

گل از لطافت و خوبی کند به بلبل ناز

چمن به شکل شقایق شود ز تاج خروس

تذرو* بعد خرامش بسی کند پرواز

عروس غنچه که مستوره ی چمن باشد

به جز نسیم نگردد به دیگری دمساز

مغنّی فلک از راه و رسم دلداری

ز چنگ و عود نماید مقام نارو** ساز

من شکسته ی بی دل به هر طریق که شود

به سان طایر حقگو بلند گویم باز

که جاودان به ظلال مخلّد آمده ایم        به آستانه ی سلطان محمد آمده ایم

       ادامه دارد

     *** دیوان حسابی، چاپ دانشگاه تهران، 1354.

…………………………………………………….

*تذرو(tazarv): خروس صحرائی، قرقاول.

**نارو(nãru): ناروه، چکاوک.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در شعر ارسال شده و با , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

