پند و حکمت/26

نقل است که

     یکی پیش [ حضرت امام جعفر] صادق [ علیه السلام] آمد و گفت:« خدای را به من نمای.» فرمود:« آخر نشنیده ای که موسی را گفتند لن ترانی؟» گفت:« آری. اما این ملت محمد است که یکی فریاد می کند که رَأی قلبی ربّی  و دیگری نعره می زند که لَم اَعبُد ربّاً لَم اَرَه.» صادق فرمود:« او را ببندید و در دجله اندازید.» او را ببستند و در دجله انداختند. آب او را فرو برد. باز بر انداخت. گفت:«  یابنَ رسول الله، الغیاث، الغیاث.» صادق فرمود:« ای آب، فرو بَرَش.» گفت:«  یابنَ رسول الله، الغیاث، الغیاث.» صادق دگر بار فرمود:« ای آب، فرو بَرَش.» همچنین فرو می بُرد و بر می آورد. چندین کرّت. چون امید از خلایق به یکبارگی منقطع گردانید، این نوبت گفت:« یا الهی، الغیاث، الغیاث

     صادق فرمود:« او را برآرید.» برآوردند و ساعتی بگذاشتند تا باز قرار آمد. پس گفتند:« خدای را دیدی؟» گفت:« تا دست در غیر می زدم، در حجاب می بودم. چون به کلّی پناه بدو بردم و مضطر شدم، روزنه ای در درون دلم گشاده شد. آنجا فرو نگرستم. آنچه می جستم بدیدم و تا اضطرار نبود، آن نبود. که اَمّن یُجیبُ المضطرّ اِذا دُعاه.» صادق فرمود:« تا صادق می گفتی، کاذب بودی. اکنون روزنه را نگاه دار که جهان خدای – عزّ و جلّ – بدانجا فروست. و هر که گوید که خدای – عزّ و جلّ – بر چیز است، یا در چیز است، و از چیز است، او کافر بوَد.»

……………………………………………………….

     تذکرة الاولیاء شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری، تصحیح متن و توضیحات: دکتر محمد استعلامی، تهران، زوار، 1390، ص 14.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در پند و حکمت ارسال شده و با , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

