میدان/5

ميدان پنجم: ارادت

از ميدان فتوّت ميدان ارادت زايد. ارادت خواست است و مراد در راه بردن. قوله تعالي:« قل كلّ يعمل علي شاكلته».

     جمله ي ارادت سه است: اول ارادت دنياي محض است؛ و ديگر ارادت آخرت محض؛ و سوم ارادت حق محض.  اما ارادت دنياي محض آن است كه قوله تعالي:« منكم من يريد الدنيا»، « تريدون عرض الدنيا»، « من كان يريد حرث الدنيا»، « من كان يريد العاجلة»، « من كان يريد الحيوة الدنيا و زينتها»، « ان كنتنّ تردن الحيوة الدنيا و زينتها». نشان آن سه چيز است: يكي در زيارت دنيا به نقصان دين راضي بودن؛ ديگر از درويشان اعراض كردن؛ و ديگر حاجت هاي خود را به مولي به حاجت هاي دنيا افكندن؛ و ارادت آخرت محض آن است كه قوله تعالي:« من اراد الاخرة». و نشان آن سه چيز است: يكي در سلامت دين به نقصان دنيا راضي بودن؛ و ديگر موٌانست با درويشان داشتن؛ سوم حاجت هاي خود به مولي به آخرت افكندن. و ارادت حق محض آن است كه قوله تعالي:« ان كنتنّ تردن الله و رسوله». و نشان آن سه چيز است: پاي بر هر دو جهان نهادن؛ از خلق آزاد گشتن؛ و از خود باز رستن.

………………………………………….

     * صد ميدان، تأليف خواجه عبد الله انصاري، به اهتمام قاسم انصاري، كتابخانه طهوري، تهران، 1358.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در صد میدان ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s