در مکتب استاد/7

در مكتب استاد

     پرسش: در فارسي كلماتي چون نو، جلو، پلو، چلو، كشو و… داريم. گاهي در موقع اضافه، دنبال آنها « ي» مي آورند مثل كلاه نوي شما، كشوي ميز، جلوي من؛ و گاهي نمي آورند: كلاه نو شما، كشو ميز، جلو من. در اين زمينه چه مي فرماييد؟

     پاسخ: اين كلمات دو دسته است؛ بعضي از آنها فارسي است مثل نو، كشو، پادو؛ بعضي ديگر از زبان مغولي وارد فارسي شده مثل جلو، پلو و چلو. اينكه بعضي دنبال آن « ي» مي آورند براي اين است كه در موقع اضافه بعد از كلماتي چون بو، رو، خو « ي» اضافه مي كنند و مي گويند بوي گل، روي شما، خوي بد. كساني كه درست وارد نيستند تصور مي كنند كه بعد از كلماتي مثل نو، پلو، كشو، پادو، جلو، پلو، چلو هم بايد اين« ي» را آورد و گفت كلاه نوي شما، كشوي ميز، پلوي چرب، چلوي شب مانده؛ كه درست نيست و بايد گفت كلاه نو شما، كشو ميز، و… .

     كلماتي چون تابلو، راديو، استوديو هم، كه از زبان فرانسه وارد شده، در موقع اضافه بايد بدون« ي» به كار برده شوند: تابلو مغازه، راديو سيستم جديد، استوديو شماره ي هشت.

…………………………………………..

    در مكتب استاد، سعيد نفيسي، موٌسسه مطبوعاتي عطائي، تهران، 1343 خورشيدي.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در ادبی ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

