خانقاهی در کویر/5

مزار سلطانی بیدخت، گناباد

نمای غربی مزار سلطانی بیدخت، گناباد

من به دنبال پول نمی روم

     مرحوم صالح علی شاه در آن سفر در خانۀ مرحوم روح الامین که از تجار به نام تهران بود، اقامت داشت. بندۀ لرزندۀ نیرزنده، باستانی پاریزی، اظهار طلب خود را در ایوان خوش هوای آن خانه طی نامه ای – که بد انشاء هم نبود – تقدیم کردم؛ و پذیرفته شد و به فقر مشرّف شدم.

     مرحوم روح الامین از تجار نامدار بازار بود؛ ثروت کلان داشت؛ و فرزند هم نداشت – تا آنکه یکی از صوفیۀ کم درآمد پر عائله دختر خود را به او سپرد و او سر پرستی اش را قبول کرد و به خانه و زندگی رساند.

     همسرم می گفت که خواهر روح الامین، گاهی به برادرش نصیحت می کرد که:« برادر، الحمد لله ثروت و پول زیادی داری و بچه هم که نداری؛ این چه کاری است که این همه دنبال پول می دوی؟

     « مرحوم روح الامین جواب می داد: خواهر جان، این حرف ها که تو می زنی، من هم معنی آن را می فهمم. ولی این روزها کار من به جائی رسیده که من دیگر دنبال پول نمی روم؛ این پول است که به دنبال من می آید». سپس توضیح داده بود که« به خاطر حسن عمل و راستی و درستی، بیشتر تجار، طرف حساب و معاملۀ خود، مرا قرار داده اند. تا آن حد که بعضی روزها اگر به بازار نروم، بسا احتمال که یکی دو تاجر ورشکسته شوند چرا که رشتۀ کار آنها با کار من گره خورده است».

     اوقات ملاقات مرحوم صالح علی شاه در گناباد، قبل از ظهرها رسیدگی به امور زراعتی، ملاقات با فقرا و واردین بود؛ و عصرها به دادن درس از تفسیر بیان السعاده می گذشت.

     مرحوم صالح علی شاه در 9 ربیع الاول 1386 قمری/ 6 مرداد1345شمسی/27 ژوئیۀ 1966 میلادی در گذشت و در مزار[بیدخت] گناباد، که محل خانقاه او نیز بود، مدفون گردید.

دائر مدار دیگر خانقاه

     پس از رحلت مرحوم صالح علی شاه، مرحوم حاج سلطان حسین تابنده – ملقب به رضا علی شاه – دائر مدار خانقاه گناباد گردید.

     مرحوم سلطان حسین تابنده در سال 1310 شمسی/ 1931 میلادی برای ادامۀ تحصیلات به اصفهان رفت و از محضر آقا شیخ محمد گنابادی، آقا شیخ محمود مفید،  حاج آقا رحیم ارباب، آقا سید مرتضی خراسانی معروف به جارچی، آقا سید محمد نجف آبادی، و آقا شیخ اسد الله ایزد گشسب استفاده نمود. سپس در تهران از دانشکده معقول و منقول لیسانسیه گرفت( 1318 ش/ 1939 م). و آنگاه به بیدخت مراجعت نمود.

     مرحوم تابنده سفرهای متعدد به اعتاب مقدسه و سوریه و حمص و حلب و بیروت و مصر – قاهره و اسکندریه – و فلسطین داشت و در مراجعت، پس از توقف کوتاهی در قم، به گناباد بازگشت( 1324 ش/ 1945 م).

     در سال 1329 ش/ 1950 م، به مکۀ معظمه مشرّف و در همان سال، اجازۀ امامت جماعت و تلقین اذکار از جانب پدر یافت. و باز در همان سال، سفر دوم خود را به شهرهای سوریه و شام و عراق انجام داد. مرحوم تابنده در همۀ سفرهای خود یادداشت های بسیار گرانبهائی از وضع تاریخی و جغرافیائی و اجتماعی شهرها نوشته است.

     در بیماری پدر، همراه ایشان به اروپا سفر کرد؛ و سپس به سال 1336 ش/ 1957 م، به افغانستان و پاکستان رفت و مزار شریف و هرات و کابل و غزنین را دید؛ پیشاور و لاهور و کراچی و کویته در مسیر ایشان بود. سپس از طریق زاهدان به کرمان آمده به زیارت مزار شاه نعمت الله ولی در ماهان موفق شد و از طریق یزد و اصفهان و کاشان و قم به تهران و سپس گناباد باز گشت.

…………………………………………………………

     بارگاه خانقاه در کویر هفت کاسه، دکتر محمد ابراهیم یاستانی پاریزی، نشر علم، تهران، 1384.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در تاریخی ارسال شده و با , , , , , , , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

