یادی از گذشته/1

نماز جماعت دانش آموزی

دبستان جامی بیدخت

دبستان جامی بیدخت، گناباد

     دردهه ی 1330 شمسی، در دبستان جامی بیدخت تحصیل می کردم. در آن سال ها، به منظور ترویج فرهنگ نماز جماعت در میان دانش آموزان، از طرف حضرت آقای حاج شیخ محمد حسن بیدختی (صالح علیشاه)، قطب سی و ششم سلسله طریقت نعمت اللهی سلطان علیشاهی گنابادی، تعدادی حصیر و زیلو در اختیار این دبستان گذارده شده بود تا هنگام برگزاری نمازهای جماعت  ظهر و عصر دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد. امامت جماعت دبستان معمولاً به عهده ی یکی از دانش آموزان کلاس های بالاتر بود. معیار گزینش این دانش آموز از یک طرف شهرت به حُسن اخلاق و رفتار و از طرف دیگر تسلط بیشتر به قرائت قرآن بود. مسئولان محترم دبستان هم ( که اکثرشان به رحمت ایزدی پیوسته اند) بر برگزاری هرچه بهتر نماز جماعت دانش آموزان نظارت  داشتند. تا آنجا که من به خاطر می آورم زنده یاد آقای حاج شیخ علی ذوقی بیدختی معلم تعلیمات دینی و قرآن مدرسه بودند. آخرین دانش آموز پیشنمازی هم که به یاد دارم آقای محمد علی مهدوی بیدختی، فرزند مرحوم استاد عباس، بودند. یاد آن دوران بخیر.

دربارهٔ در کوچه های بیدخت

به عنوان یک بیدختی متولد دهه 1320 خورشیدی سعی دارم خاطرات و دانسته های خود در باره بیدخت چند دهه پیش را بازگو کنم. به عنوان چاشنی، برخی مطالب کوتاه دینی، فرهنگی و ادبی نیز اضافه می کنم. البته عکس های قدیمی نیز جایگاه خاص خود را دارند. همواره نیازمند راهنمائی و همکاری دوستان و همشهریان عزیز هستم؛ انشاءالله دریغ نخواهند ورزید.
این نوشته در یادی از گذشته ارسال شده و با , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

